تکنیک اسکمپر چیست؟

اسکمپر یکی از روش‌های ایده‌پردازی و حل مشکل است. این تکنیک بسیار ساده و کاربردی بوده و برای ارتقای سطح کیفیت هر نوع برنامه‌ای میتواند مورد استفاده شما قرار بگیرد. در این روش مجموعه‌ای از واژه‌های سوالبرانگیر موجب می‌شود با تصور مسائل و محدودیت‌ها در جهات و ابعاد مختلف، راه‌حل‌ها و ایده‌های بیشتر و با کیفیت‌تری برای حل مسئله ارائه و حتی فرصت‌هایی جدید شناسایی شود. در ادامه مطلب با شیوه بکارگیری این تکنیک اشنا شوید  ادامه مطلب...

 

 

چگونه از روش اسکمپر استفاده کنیم؟

در مرحله اول، مسئله‌ای که مایلید تا حل شود یا ایده‌ای را که میخواهید توسعه دهید، اظهار کنید. این ایده یا مسئله، هرچیزی می‌تواند باشد؛ می‌تواند چالشی در زندگی شخصی یا کاری شما و یک محصول، خدمت یا فرایند باید که تصمیم دارید آن را بهبود دهید. سپس برای هدایت خود، به‌وسیله فهرست اسکمپر، درباره آن سوال بپرسید.

 

فهرست اسکمپر چیست؟

واژه اسکمپر در حقیقیت کوتاه شده هفت واژه جایگزینی، ترکیب، سازگار کردن یا اقتباس، تقویت و اصلاح، به کار بستن دیگر کاربردها، حذف و معکوس کردن است که فهرست اسکمپر را تشکیل می‌دهد.

 

Substitute (جایگزینی)

در مورد جایگزین کردن بخشی از مسئله، محصول یا فرایند با چیز دیگر، فکر کنید. با جست وجو کردن جایگزین ها، می توانید به ایده های جدید برسید. می‌توانید اشیا، مکان ها، فرایندها،افراد، ایده ها و حتی احساسات را تغییر دهید و جایگزین کنید. جانشینی تا آنجا پیش می رود که می توان یک چیز را با هیچ و سپس هیچ را جانشین چیز دیگری کرد.

 

Combine (ترکیب کردن)

هدف از ترکیب کردن، تحلیل امکان ادغام دو ایده، دو مرحل ه فرایند یا دو محصول در یک خروجی کارآمد و مفیدتر است. گاهی ترکیب کردن دو ایدۀ نوآورانه می تواند منتهی به تولید یک محصول، خدمت یا فناوری جدید شود. به ترکیب دو یا تعداد بیشتری از اجزای مسئله فکر کنید تا یک محصول متفاوت بسازید یا هماهنگی آنها را افزایش دهید.

 

Adapt or Adopt (سازگار کردن و یا اقباس)

سازگارکردن، شامل اصلاح کردن یا بهبود دادن محصولات یا خدمات، برای دستیابی به خروجی بهتر است. اصلاح کردن شامل ایجاد تغییرات کوچک تا تغییراتی اساسی در کل پروژه، محصول یا خدمت است. به اقتباس کردن از ایده های موجود، برای حل مسئله خود بیندیشید. احتمالاً راه حل شما پیش از این وجود داشته است. بسیاری از ایده ها و اختراعات، آثار هنری و موسیقی تا درجه‌ای اقتباس شده اند.

 

Modify (اصلاح و یا تقویت)

در این روش با کاهش یا افزایش مراحل پروژه یا تغییر نگرش به مشکلات، ب هگونه ای تغییر یا اصلاح ایجاد می‌شود که قابلیت های نوآورانه بیشتری را فراهم کند یا مشکلات موجود را حل کند. درباره راه های تقویت یا بزرگ نمایی ایده خود بیندیشید. جست وجو برای بزرگ سازی، قسمت مهمی از تکنیک اسکمپر است. پرسش های بزرگ سازی شامل امکانات نامحدودی است که از طریق جمع و ضرب حاصل می شود.

 

Put to Another Use (به کار بستن دیگر کاربردها)

مهم ترین گام در این مرحله چگونگی استفاده از کی محصول یا فرایند برای هدف دیگر است. چطور می توانید ایده فعلی خود را در دیگر مصارف به کار ببندید، یا اینکه چطور می توانید از چیز دیگری برای حل مسئله خود بهگونه ای دیگر استفاده کنید؟ در بسیاری از موارد یک ایده را فقط می توان با به کار بردن آن به صورت متفاوتی از تصویر اولیه، بزرگ تر کرد یا به صورت جدیدی به کار برد.

 

Eliminate (حذف کردن)

هدف شناسایی بخش هایی از فرایند، محصول یا خدمت است که می توان برای بهبود، آنها را حذف کرد. این کار به بررسی بخش های غیرضروری کار و کسب یا پروژه نیز کمک می کند. گاهی اوقات حذف منابع یا مراحل غیرضروری موجود، باعث افزایش توانایی برای رسیدن به نوآوری شده؛ موجب تخصیص منابع بیشتری برای خلاقیت در کار و کسب می شود. اگر بخش هایی از ایده را حذف کنید، چه اتفاقی می افتد؟ در این روش می توان از سؤال تقسیمی، تفریقی و حذفی برای هدایت ذهن به سمت ایده سازی کمک گرفت. ساده سازی کنید و اجزا را کاهش داده و حذف کنید.

 

Rearrange (بازرایی و یا معکوس کردن)

در بازآرایی یا معکوس سازی مراحل کار، احتمال کسب خلاقیت در زمان تغییر ترتیب مراحل کار وجود دارد. معکوس کردن فرایند یا بخشی از آن، می تواند به حل مشکلات یا تولید خروجی خلاقانه تر کمک کند.

 

ما از این روش در بخش موضوعی "پیشنهادهایی به دانش آموزان و مدیران" استفاده کردیم و مثالی از اسکمپر در این دو بخش وجود دارد.

 

مطالعه کنید :

حل مشکل بی انگیزگی و افزایش نشاط در مدرسه به کمک روش اسکمپر برای مدیران