در مطالب گذشته و در بخش مفاهیم درخصوص روش اسکمپر و چیستی آن توضیحاتی را نوشته‌ایم.( اسکمپر چیست؟ ) در این مقاله با کمک روش اسکپمر قصد داریم تا برنامه نشاط دانش‌آموزان مدارس را تقویت کنیم. در ادامه مطلب با توجه به فهرست اسکمپر، پرسش و راه‌حل‌هایی را ارائه کرده‌ایم.  ادامه مطلب...

 

جایگزینی (Substitute)

در روش جایگزینی به‌طور کلی مشخص میکنیم چه چیزی میتواند جای آن چیزی که وجود دارد مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از خسته کننده‌ترین اقدامات یکسان در مدارس، ایجاد صف برای اعلام یک خبر مهم و یا حتی یک جشن طولانی است که در برخی از شرایط تا ساعت‌ها طول خواهد کشید.

با استفاده از کانال‌های ارتباطی مجازی برای اولیاها و دانش‌آموزان میتوان از برقرار کردن صف‌های طولانی مدت جلوگیری کرد. همچنین با اختصاص دادن یک محیط از مدرسه برای برگذاری جشن‌ها میتوان از خستگی دانش‌آموزان جلوگیری کرد.

 

ترکیب کردن (Combine)

با استفاده از ترکیب مکان‌های مدرسه که یکی شدن آن‌ها اختلالی در نظم مدرسه ایجاد نمیکند میتوان به بازدهی بالایی رسید. به عنوان مثال چه اشکالی دارد که اتاق مشاوره و یا معلم پرورشی با نماز خانه یکی‌شود؟ با این اتفاق دانش آموزان هم برای پرسش‌های دینی و هم برای پرسش‌های دیگر به یک مکان مراجعه می‌کنند و فرصتی نیز برای نماز خواندن وجود خواهد داشت.

 

سازگار کردن یا اقتباس (adopt)

موسیقی اصیل ایرانی و به خصوص موسیقی‌های سنتی امروزه در مدارس ما هیچ جایگاهی ندارند؛ این موضوع سبب شده تا بسیاری از نوجوانان به سمت موسیقی‌های غربی جذب شوند. با روش سازگار کردن و یا اقتباس ما خواهیم توانست در کنار هنر خوش نویسی، عکاسی و ... هنر موسیقی را هم اضافه کنیم.

 

تقویت و اصلاح (Modify)

با افزایش توانمندی و قابلیت‌های هر کلاس خواهیم توانست در ایجاد مکان‌های پژوهشی و تجربی پرنشاط مدرسه افزون کنیم. با اختصاص دادن یک ویدیو پروژکتور به هر کلاس دیگر نیازی به یک اتاق جداگانه سمعی بصری نخواهیم داشت.

 

به کار بستن در دیگر کاربردها (Put to Another Use)

امروزه تحقیقات دانش آموزان جز چند برگ کپی از یک وب سایت نیست! شیوه به کار بستن در دیگر کاربردها میتوانند موجب افزایش انگیزه آن‌ها برای ارائه تحقیقات جدی و ارزشمند شود. دانش آموزان میتوانند با کوشش و تلاش بیشتر در تحقیقات و پژوهش‌های خود حتی به کسب درآمد برسند!

 

حذف (Eliminate)

حذف دروسی که در بعضی از رشته‌ها مورد نیاز هنرجویان نیست میتواند وقت مفیدی را برای آن‌ها فراهم سازد. به عنوان مثال معلومات جغرافی میتواند تا دوران راهنمای به عنوان اطلاعات عمومی و پایه برای همه دانش آموزان باشد اما در زمان یادگیری فنون کامپیوتر عملا ادامه آن بی فایده خواهد بود.

همچنین حذف تخته‌های گچی، حذف کاغذ با هوشمند سازی از جمله موارد دیگر هستند.

 

معکوس کردن یا باز آرایی (Reverse)

یکی از ملزومات کلاس‌های مدرسه، حضور در کلاس است! اما حضور غیابین نیز در کلاس درس ممکن خواهد بود! اگر آن کلاس‌ها برای افراد غایب در یک شبکه ارسال شود، افراد غایب نیز میتوانند حاضر باشند!